"Eén maand later" (lezen in spongebobstyle!) - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Manon Sant - WaarBenJij.nu "Eén maand later" (lezen in spongebobstyle!) - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Manon Sant - WaarBenJij.nu

"Eén maand later" (lezen in spongebobstyle!)

Door: Manon

Blijf op de hoogte en volg Manon

26 Oktober 2014 | Finland, Helsinki

Hahaha, jaa en toen was het weer een maand later, precies.. Dit was precies de reden waarom ik aan het begin twijfelde om überhaupt aan een blog te beginnen.. Maar goed, kreeg al op mn kop van mijn lieve zusje Anouk, dus ik moet nu wel!

Uhmm jaa, waar te beginnen? Afgelopen week was ik met Bob. Van 17 oktober tot 21 oktober zaten we in Helsinki en daarna tot 25 oktober in Joensuu. Een hele fijne tijd gehad! Helsinki is echt zo'n stad die je in één dag gezien kan hebben, exclusief de vele eilanden. We zijn in een reuzenrad geweest, hebben de haven gezien en het "bekende" plassende poppetje dat daar staat. Uitzicht over de hele stad, dat was 's avonds, dus superromantisch al die lichtjes! Beetje jammer dat een wijntje op het uitzichtpunt 9,70 kostte, maar je moet er wat voor over hebben en toegang was gratis.. Of althans, voor ons (hahaha). Berensoep en rendier gegeten in een typisch Laps restaurant. Superleuk, niet per se superlekker.. Dat van Bob was beter.
Mijn gerecht met rendier was aardappelpuree met een kuiltje in het midden waar dan het vlees/gehakt in lag... Sounds familiar?? Gegarneerd met de cranberries en augurken. Daar zijn ze echt helemaal gek van hier! Mijn dessert was ook bevroren cranberries met warme caramelsaus. Dat was wel heel erg lekker, beter dan die van Bob.. Lapse kaas met caramelsaus.. Getsie:p
Verder alle belangrijke gebouwen gezien, oa de twee overdekte winkelcentra (HAHA). En zelfs naar het Zoölogische museum geweest.
Op maandag wilden wij naar de dierentuin, en ik had ergens gelezen dat je daar kon komen met de watertaxi, vonden we leuker dan de bus. Dus wij naar de haven lopen, daar aangekomen is het hutje van de dierentuinferry helemaal dicht.. Terwijl doodleuk de openingstijden en -data erop hingen waaruit bleek dattie open moest zijn. Niet dus. Gelukkig lag naast dat hutje een grote ferry die naar Suomenlinna ging, een ander eiland die valt onder UNESCO heritage ofzo. Dus toen zijn we daar maar heengegaan... Leuk om gezien te hebben, veel kanonnen en mooi uitzicht. We volgden een route richting de Kings Gate, stond als mooi uitzichtpunt op de kaart.. Nou wij daarheen, andere kant van het eiland.. Waren we daar eindelijk.. 'Okee, is dit het?!' 'Nou okee leuk' foto's gemaakt en nu restaurant zoeken. Eerste restaurant dat we tegenkwamen was gesloten.. Na 15 minuten lopen, terwijl ik het koud had, een blaar op mn hiel en steeds meer moest plassen (ik voelde me zo ellendig:'), bovendien krijg ik last van mn rug als ik 'te lang' loop), kwamen we eindelijk aan bij een café'tje, snel plassen en even zitten met thee'tje en stukje taart.. Mochten daarvoor wel eerst even 18,70 euro dokken.. Excuse me.. 4euro voor een kopje warm water?! Maar goed, we konden even zitten en opwarmen..Vervolgens teruggelopen naar het beginpunt waar we de eerstvolgende ferry terug hebben genomen naar Helsinki.

In Joensuu heb ik Bob meegenomen naar Finse les, geluncht op de uni en heb hem meegenomen naar een secondhandshop.
Oja, nog een leuk verhaal.
Dinsdagavond kwamen we met de trein aan in Joensuu om 22.40, pikkedonker. We reisden samen met Adaja en Gijs. Adaja had haar fiets bij het station staan, dus zij ging op de fiets en ik nam met de jongens een taxi. Heeft Adaja die nacht nog een boete gekregen omdat ze zonder licht fietste, haar licht zat in de tas die Gijs voor haar meenam in de taxi. Zuur xD.
Anyway, Bob sliep op een luchtbed naast me. Om 4uur 's nachts: 'Manon, kan ik bij jou komen liggen? Mijn luchtbed is leeg'. 'Moeten we morgen maar weer de pomp terugvragen (Gijs hadtie geleend) en nog een keer proberen'. Maar de volgende dag bij de secondhandshop zagen we een matras voor 5 euro. Bob verklaarde me voor gek, dus ik kocht em niet, maar toen we na het boodschappen doen er weer langsliepen, heb ik em toch maar gekocht.. 5euro is niks voor Finse begrippen (waar ik mij heb aangepast). Dus wij met dat lelijke, grote, gele ding de bus in. Ja, was leuk:p En Bob heeft er heerlijk op geslapen! En nu ik heb hem op mijn eigen bed gelegd (voel ik tenminste de veren niet meer als ik rechtop zit), vanavond uitproberen! Afgelopen vrijdag heb ik mijn 2e examen gehad, voor de eerste had ik trouwens een 4 uit 5, dus die heb ik gehaald. Nu weer afwachten voor dit cijfer. Morgen begint mijn volgende vakken. Ik heb gewoon 2 wekenlang elke dag les! Wel 2 uurtjes:p en op 4 dagen heb ik ook Finse les, dus dan 4u les op een dag!

Gister heb ik Bob weggebracht naar het vliegveld. Afscheid nemen is stom, daar laat ik het bij.
Vandaag ben ik met een zooitje ongeregeld voor het eerst naar de sauna gegaan en hebben we "gezwommen" (lees gedompeld) in het meer waar nog een beetje ijs in lag. Ja, dat was flink koud, en daarna snel weer de sauna in waar het 80 graden was. Ja, was leuk om gedaan te hebben, of beter, het is leuk om te zeggen dat ik het nu gedaan heb, maar ik hoef het niet nog een keer te doen!

Verderr.. had ik 2 oktober een sitsit, (lees biercantus met eten, ga het niet uitleggen, google het maar). Veelste weinig gegeten, dus ben ik nog voor de afterparty naar buiten gesneakt met Jae om pizza te eten op de square. Afterparty was wel tof geloof ik.
Die zaterdag was ik uitgenodigd bij Quynh en Tomi (mijn surrogaat omas's. Sorry oma!). We zouden met een aantal taart bakken, maar toen we daar aankwamen stonden er al 2 taarten om opgegeten te worden, en uiteindelijk hebben zij nog 2 taarten gebakken. Vond ik niet erg, integendeel zelfs. 's Avonds hebben Quynh (deens) en Ksenia (russisch) superlekkere mojito gemaakt en zijn we uit geweest met Laura, Maik, Franciska (duits), Tomi (nigeriaans) en Adaja natuurlijk:). Toffe avond. Dinsdag hebben we met een paar van het bovenstaande groepje wraps gegeten en zijn Adaja en ik nog uit gegaan, we hadden kaartjes, dus we moesten wel. Was niet zoveel aan xD. Die zaterdag(11 oktober) was er een chocolade 'fondue' (lees pan met gesmolten chocolade) bij Schuku/Schoko:') (duits, half pakistaans). Heel erg gezellig en veel te veel gesnoept, heb de pan leeggeschraapt :$
Woensdag 15 oktober hadden we onze eerste basketbaltraining. Zit in een team met Theresia, Thorin, Adaja, Quynh en Laura. 's Avonds was er een echte basketbalwedstrijd van team Joensuu. Ook leuk om een keertje gezien te hebben. Joensuu uiteraard gewonnen en ik heb 2 spelers toegevoegd als vriend op Facebook, eentje had een Nederlandse naam, maar hij bleek uit Frankrijk te komen.. En die ander.. Tsja, vond ik gewoon leuk.
De volgende dag startte onze basketbalcompetitie, verloren met 2 punten verschil. Helaas. Maar was wel leuk om te doen:)
En toen kwam het weekje met Bob.

Lang verslag, niet heel chronologisch, maar dat is dan maar jammer. Ik ga naar bed. Morgen vroeg op, want ik heb les! Geintje natuurlijk.. begint pas 14.00u. En ik ga morgen beginnen aan de vitamine-D pillen, uit voorzorg, zodat ik niet in een depressie terechtkom.. *slik* Haha, komt goed!

Liefs,
Manon

  • 27 Oktober 2014 - 07:31

    Corrie Koedam:

    Weer een leuk stuk Manon, maar ik wil wel graag dat je die kou daar houd hoor.
    geniet van je tijd daar want het vliegt voorbij!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Finland, Helsinki

Finland

Exchange

Recente Reisverslagen:

11 December 2014

Sint Petersburg en Lapland

23 November 2014

Kort verslagje

26 Oktober 2014

"Eén maand later" (lezen in spongebobstyle!)

26 September 2014

Hyvää päivää

13 September 2014

Bad Karma
Manon

Rotterdam Erasmus Universiteit 3e jaars Pedagogische Wetenschappen September 2014 -December 2014: studente aan de UEF in Joensuu, Finland

Actief sinds 31 Aug. 2014
Verslag gelezen: 326
Totaal aantal bezoekers 6762

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2014 - 31 December 2014

Finland

Landen bezocht: